Kupno mieszkania - krok po kroku

01/19/2021

Planujesz zakup mieszkania? O tym co zrobić po kolei przeczytasz poniżej. Najczęściej na początku pojawia się myśl, marzenie. Przeglądamy strony internetowe z mieszkaniami, oglądamy dedykowane programy telewizyjne, przeglądamy czasopisma. Mamy już wtedy najczęściej w głowie obraz swojego wymarzonego mieszkania. Wtedy warto zrobić pierwszy krok w drodze do wymarzonej nieruchomości.

Z tego artykułu dowiesz się:

 

 

Jaki jest pierwszy krok w drodze do wymarzonego mieszkania?

A zatem, gdy już wiesz jakie mieszkanie chcesz kupić dobrze jest sprawdzić czy Cię na nie stać. Jeśli planujesz zakup za gotówkę szukając tego wymarzonego będziesz się poruszać w granicach wyznaczonego przez siebie budżetu. Jeśli chcesz skorzystać z bankowego wsparcia kredytem bankowym warto przed rozpoczęciem poszukiwań przeliczyć swoje możliwości finansowe. Ekspert finansowy dzięki uzyskanym od Ciebie informacjom dotyczącym sytuacji finansowo - majątkowej przeliczy Twoje maksymalne możliwości kredytowe oraz wyliczy ratę ewentualnego kredytu. Dzięki temu będziesz wiedział na jakie mieszkanie Cię stać. Znasz już swoje możliwości, znasz budżet w ramach którego możesz się poruszać - kolejny krok to wybór tego właściwego mieszkania.

Gdzie szukać mieszkania?

W dzisiejszych czasach pierwsze kroki poszukiwaczy mieszkań to zdecydowanie Internet, strony internetowe biur nieruchomości, developerów i portale społecznościowe, na których można znaleźć sporo ciekawych ofert nieruchomościowych. Jednak sporo transakcji kupna - sprzedaży nieruchomości wciąż ma swoje źródło w poleceniach. Często to właśnie w ten sposób sprzedają się te najciekawsze mieszkania. Na pewno  nieruchomości nie należy kupować tylko i wyłącznie na podstawie zdjęć. Po wyborze kilku tych najbardziej interesujących dobrze jest wybrać się na osobiste oględziny. Warto wtedy zabrać ze sobą osobę, która pomoże ocenić stan techniczny nieruchomości i ewentualne nakłady związane z wymaganym remontem.

Na co zwrócić uwagę poszukując mieszkania?

Mówi się, że  podstawowy składnik mający wpływ na wybór nieruchomości to lokalizacja. Poza nią w zależności od potrzeb Kupującego może to być dostęp do centrum miasta, szkoły, przedszkola, szpitala, kościoła. Ewentualnie dla innych łatwy dojazd do centrum, cisza i spokój.  Gdy już znajdziesz to wymarzone, w dogodnej dla siebie lokalizacji koniecznie sprawdź stan prawny mieszkania. Jeśli ma założoną księgę wieczystą poproś o jej numer. Księgi wieczyste są jawne, znając numer KW możesz sam lub z pomocą swojego eksperta finansowego sprawdzić zapisy w niej zawarte. Uzyskasz tu m.in. informacje o tym kto jest właścicielem mieszkania, jaka dokładnie jest jego powierzchnia, czy wpisane są jakieś ograniczenia (dział III) lub obciążenia hipoteczne (dział IV).  Czasem może się zdarzyć, że mieszkanie nie ma założonej KW - wówczas na początek warto poprosić o przydział lokalu - będzie z niego wynikało kto jest właścicielem mieszkania i jaka jest powierzchnia mieszkania. Jeśli będziesz finansować zakup środkami pochodzącymi z kredytu bankowego poproś również Zbywcę o zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej. Powinno z niego wynikać kto jest właścicielem, jaka jest powierzchnia mieszkania, że brak jest KW i brak jest przeszkód do jej założenia oraz numer KW macierzystej.  Może się również zdarzyć, iż Zbywca nabył nieruchomość na podstawie spadku. Jeśli nie zostało to jeszcze uregulowane w księdze wieczystej koniecznie należy poprosić o dokument potwierdzający kto jest właścicielem mieszkania. Zarówno notariusz jak i bank poproszą w takiej sytuacji o następujące dokumenty: protokół dziedziczenia - akt notarialny, akt poświadczenia dziedziczenia i zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadku lub zaświadczenia o braku wymagalności w/w podatku lub w przypadku. Jeśli natomiast to Sąd potwierdził nabycie spadku należy poprosić Zbywcę o sądowe stwierdzenie nabycia spadku, zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadku lub zaświadczenia o braku wymagalności w/w podatku.

Kiedy należy udać się do notariusza?

Mieszkanie Ci się podoba. Lokalizacja jest dla Ciebie idealna. Sprawdziłeś już stan prawny. Wszystko jest w porządku. Co dalej? Wszystko zależy od sposobu finansowania zakupu. Jeśli kupujesz nieruchomość za gotówkę to właśnie teraz jest idealny czas na zgłoszenie się do notariusza w celu uzgodnienia terminu podpisania umowy. Notariusz oprócz dokumentów dotyczących stanu prawnego nieruchomości poprosi Zbywcę o zaświadczenia ze Spółdzielni Mieszkaniowej  lub wspólnoty mieszkaniowej o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych. To samo dotyczy zaświadczeń z pozostałych instytucji zajmujących się dostarczaniem poszczególnych mediów, prądu, gazu, wody do mieszkania. Bardzo ważne będzie również zaświadczenie o braku zameldowanych osób w mieszkaniu. Jeśli ktokolwiek jest zameldowany warto mieć na uwadze, by został wymeldowany przed podpisaniem umowy kupna sprzedaży. Jeśli kupujesz mieszkanie za środki pochodzące z kredytu hipotecznego, to jest właśnie czas na ponowny kontakt z Twoim ekspertem finansowym, który zadba o jak najszybsze uzyskanie przez Ciebie kredytu. Złożenie wniosku, kontrola nieruchomości, decyzja kredytowa, podpisanie umowy kredytowej - takie kroki czekają Cię jeśli będziesz korzystać z kredytu.

Czy potrzebna jest umowa przedwstępna?

Najczęściej tylko w przypadku finansowania zakupu ze środków pochodzących z kredytu. Może być ona zawarta zarówno w formie aktu notarialnego, jak i w formie cywilno-prawnej. Ważne, by zawierała informacje o dacie zawarcia, przedmiocie transakcji i cenie, stronach umowy i terminie obowiązywania. Może również zawierać zapis o zaliczce lub zadatku.

Czy finansowanie zakupu na rynku pierwotnym wygląda dokładnie tak samo jak przy rynku wtórnym? Wszystko zależy od etapu budowy. W sytuacji zakończonej budowy przebiega dokładnie tak samo. W przypadku gdy budowa jeszcze trwa przebiega w kilku etapach. Na początek podpisywana jest umowa rezerwacyjna. W kolejnym etapie umowa developerska w formie notarialnej i dopiero po zakończeniu budowy następuje przekazanie własności i podpisanie notarialnej umowy kupna - sprzedaży. Jeśli finansujesz zakup z kredytu bankowego w trakcie uruchamiania kolejnych transz płacisz wyłącznie odsetki od uruchomionej kwoty.

Kiedy następuje płatność za zakupione mieszkanie?

Jeśli kupujesz mieszkanie za gotówką wszystko zależy od Twoich ustaleń ze Zbywcą. Może nastąpić zarówno przed podpisaniem umowy kupna – sprzedaży, jak i po jej podpisaniu. Najczęściej następuje w postaci przelewu bankowego, w treści którego dobrze jest precyzyjnie opisać czego dotyczy płatność. W przypadku zakupu z pomocą kredytu bankowego płatność następuje po podpisaniu umowy notarialnej i udokumentowaniu przekazania środków własnych.

O czym warto pamiętać po podpisaniu umowy notarialnej?

Zdecydowanie o zapłacie - jeśli płatność miała nastąpić po podpisaniu umowy. Dodatkowo dobrze jest nawet tego samego dnia, a najpóźniej w dniu przekazania lokalu - spisać stan liczników i podpisać umowę z właściwymi instytucjami odpowiedzialnymi za dystrybucję prądu, gazu, wody, Internetu.

Na każdym etapie zakupu warto pamiętać, że ekspert finansowy to osoba znająca się na finansowaniu nieruchomości, mogąca pomóc zarówno w uzyskaniu bankowego wsparcia kredytem, jak i sprawdzeniu stanu prawnego nieruchomości i służąca pomocą w pokierowaniu „co dalej” przy kolejnych krokach związanych z zakupem Twojego wymarzonego mieszkania.

 

 

Sprawdź też:

Jak wygląda kupno mieszkania z hipoteką / z kredytem?

Jak podejść do kredytu hipotecznego?

 

Umów darmowy kontakt z Ekspertem Open Finance

  • Wygodnie - rozmowa telefoniczna lub spotkanie
  • Kompleksowe wsparcie
  • Bez zobowiązań
c5eb9ea0-7b7e-4588-b0b3-c4bc40acaff5.jpg

Powiązane artykuły

refinansowanie MDM
07/26/2021

Czy można refinansować kredyt Mieszkanie dla młodych?

Program Mieszkanie dla młodych okazał się ogromnym sukcesem i bardzo wpłynął na rynek sprzedaży nieruchomości. Wielu młodych ludzi skorzystało z dofinansowań od 2014 roku, niestety od 2018 wnioski nie są już przyjmowane. Wielu deweloperów nawet zmieniało swoje projekty tak, by dopasować je do wymogów programu oraz ustalali korzystniejsze ceny za m2. Aktualnie można składać jedynie wnioski o dodatkowe finansowania dla uczestników programu MDM oraz regulowanie finansowań. Od czasu startu programu warunki kredytowe uległy poprawie, czy można zrobić coś jeszcze by za kredyt zapłacić mniej?
więcej >
refinansowanie
07/26/2021

Refinansowanie, od czego zacząć?

Procedury bankowe nie są proste. Poza skomplikowanymi procesami musimy liczyć się także z tym, że oferty oraz warunki banków dynamicznie się zmieniają. Doskonale to rozumiemy, dlatego poniższy artykuł ma na celu w przystępny sposób przybliżyć termin refinansowania oraz jak się do niego przygotować.
więcej >
kredyt hipoteczny
07/20/2021

Kiedy najlepiej brać kredyt hipoteczny?

Dynamicznie rozwijający się rynek nieruchomości oraz zwiększone ceny wynajmu mieszkania sprawia, że w ostatnich latach coraz więcej osób zastanawia się nad kupnem własnego lokum. Nie wszyscy jednak są w stanie pokryć całość kosztów zakupu, które szczególnie w ostatnim okresie zwiększyły się wraz z inflacją i wartością materiałów budowlanych . Coraz więcej osób zastanawia się zatem nad częściowym finansowaniem ze strony banku i składają wnioski i zapytania w tej sprawie licząc na pozytywne rozpatrzenie. Co jednak wpływa na rekomendację banku i czy można jako potencjalny Klient na nią wpłynąć?
więcej >